tirsdag 6. januar 2015

146 ♥ Lukas 5-6

Bibel 2011 bokmål

Norsk Bibel 88/07

Bibelen, Guds Ord

Bibel 2011 nynorsk

Lukas 5 Lukas 5 Lukas 5 Lukas 5
Lukas 6 Lukas 6 Lukas 6 Lukas 6

Utvalgt andakt

I disse dager skjedde det at han gikk opp i fjellet for å be. Og han ble der hele natten i bønn til Gud. (Lukas 6,12)

En kjent kvinnelig fotballspiller, Nilla Fischer, ble intervjuet av Dagens Nyheter våren 2007. Hun hadde allerede da festet blikket på VM i fotball i Kina. Artikkelen beskrev den lange veien til målet og det harde treningsprogrammet som hun og de andre spillerne måtte innordne seg etter. Det handler om at vekkerklokken ringer klokka fem om morgenen. Det handler om 90 minutters "powerwalk" fire dager i uken, "ensom, monoton fettforbrenning i Malmös mørke gater med bare avisbud og en og annen tom buss som de eneste, ikke spesielt entusiastiske tilskuere". Det er drømmen om Kina som får henne opp av sengen. "... ved hver eneste tung økt tar jeg fram Kina", sier hun. Så kommer den setningen som kanskje er artikkelens viktigste: "Få har sett selve treningen, mange har lagt merke til resultatet".

Jeg vet ikke hvordan ditt åndelige treningsprogram ser ut. Jeg vet ikke hvor mye tid du tilbringer sammen med Herren i ensomhet og uten entusiastiske tilskuere. Jeg vet ikke når du står opp. Jeg vet heller ikke hvor sterkt drømmen om at Guds rike en dag skal bryte fram, lever i deg. Ei heller hvor sterkt du ønsker å være med. Men en ting vet jeg: De åndelige resultatene i ditt liv står i direkte forhold til ditt åndelige treningsprogram.

BØNN
Herre, hjelp meg å prioritere slik som Du gjorde når Du regelmessig valgte å gå avsides for å ha fellesskap med Din himmelske Far. Hjelp meg å sette av tid – god tid – til å være sammen meg Deg i bønn i dag.

Rut Baronowsky
"Dagboken"
rupeba hb, Stockholm

Studiespørsmål

av Phil Layton:
Lukas 5
Lukas 6

Minikommentarer

av Peter Baronowsky:
Lukas 5
Lukas 6