lørdag 10. januar 2015

300 ♥ Apostlenes gjerninger 9-10

Bibel 2011 bokmål

Norsk Bibel 88/07

Bibelen, Guds Ord

Bibel 2011 nynorsk

Apostlenes gjerninger 9 Apostlenes gjerninger 9 Apostlenes gjerninger 9 Apostlenes gjerninger 9
Apostlenes gjerninger 10 Apostlenes gjerninger 10 Apostlenes gjerninger 10 Apostlenes gjerninger 10

Utvalgt andakt

Men Herren sa til ham: Gå av sted... Ananias gikk da av sted... Apostelgjerningene 9,15-17

Jeg fikk en herlig e-post en dag. I emnefeltet stod det Maraming Salamat! Med det samme trodde jeg at det var søppelpost, men så åpnet jeg den og leste at Maraming Salamat betyr mange takk på filippinsk. Da skjønte jeg at e-posten var personlig.

Noen måneder tidligere hadde jeg vært på en konferanse i Sør-Afrika. Der hadde jeg truffet en kristen kvinne fra Filippinene. En natt, etter at jeg var kommet hjem, vekket Herren meg og ba meg sende noen penger til denne damen. Jeg ønsket å være lydig så jeg skrev en hilsen og la pengene i konvolutten, sendte den og glemte det hele.

Nå kom det en takk fra henne. Hun spurte om jeg trodde på under og understreket at det gjorde hun. Hun og mannen hennes arbeidet i fulltidstjeneste for Herren og studerte samtidig. De levde av lite og hadde lenge bedt Herren om å sørge for penger slik at de kunne fullføre studiene. Mange av vennene deres hjalp dem å be. Dagene gikk og ingenting skjedde, men min venn skrev at de ikke mistet håpet. Så en dag kom brevet fra meg. Først trodde hun at det var en tidlig julehilsen, men så oppdaget hun mirakelet. Brevet inneholdt nøyaktig den summen penger hun trengte for å fortsette studiene. Hun skrev: Din gave var et stort mirakel av tre grunner: 1) Den kom akkurat i rett tid, 2) da jeg vekslet inn pengene og la til side tienden, var det overskytende nøyaktig den summen som studieavgiften var og 3) det er ulovlig å sende penger i vanlige konvolutter på Filippinene og vanligvis kommer slike penger aldri fram til riktig adresse.

Var ikke det et mirakel så vet ikke jeg. Legg merke til: tidsaspektet, summen og Guds beskyttelse over pengene.

BØNN
Herre, hjelp meg å være lydhør for Din ledelse hver dag av mitt liv. Hjelp meg slik at jeg ikke nøler med å adlyde. Takk for at jeg, og alle kristne, kan få være med og forløse Dine under her i denne verden.

Rut Baronowsky
"Dagboken"
rupeba hb, Stockholm

Studiespørsmål

av Phil Layton:
Apostlenes gjerninger 9
Apostlenes gjerninger 10

Minikommentarer

av Peter Baronowsky:
Apostlenes gjerninger 9
Apostlenes gjerninger 10